Pöytälaatikon pohjalta osui
silmiini unohtunut lappunen ”Göcek, purjehduskeskus - aja vuorten yli, ei rannikkoa seuraten.”
Mieleeni muistui keskustelu nuoren kauppiaan kanssa Turkkiin tutustumisemme
alkutaipaleelta. Kyselin purjehdusmahdollisuuksista. Muistaakseni turkkilaiseen
tapaan avulias nuori mies alkoi jo suunnitella yhteistä retkeä sinne. Paljon
muutakin nähtävää ja asettumiseen liittyvää puuhailua on ollut kilpailemassa
ajankäytöstämme, mutta nyt asia alkoi poltella mielessäni. Välimeren puolella
olevaa Fethiyen lahtea ja Marmariksen kohdalla Aegean mereksi muuttuvaa rannikkoa
monet purjehtijat pitävät yhtenä mielenkiintoisimmista. Lisäksi kirjakaupassa osui
silmiini
Pirkko Koskenkylän tänä vuonna julkaistu matkakirja viiden vuoden
yhtäjaksoisista yhteisistä purjehduksista Pekka Koskenkylän kanssa. Purjehdusta
seuraavat tietävät
Pekan saavutukset Swan purjeveneiden isänä ja myöhemmin
Thaimaahan siirtyneenä Mirabello veneiden rakentajana. TV-toimittajana
toimineen Pirkon Pekka löysi matkakumppanikseen lehti-ilmoituksella. Kirjaa
selatessa huomasin heidän viettäneen yhden talven ankkurissa Turkissa Fethiyen
lahdella uusseelantilaisen purjehtijan vihjeen perusteella. Lahteen ankkuroiva
on kaikilta tuulilta suojassa. Kartasta voi nähdä Fethiyen ja Göcekin olevan
saman valtavan Fethiyen lahden rannalla.
Linkki karttaan
Elokuvassa ”Hurmaava
joukkoitsemurha” Loiri istuu porukan bussissa kipparinlakki päässä kutsuen
itseään ”kuivan maan kippariksi”. Tuo tuli mieleen kun tartuin uudehkon Fiat
Linean rattiin. Pitäisihän alla olla köli ja merivettä. Lohduttauduin sillä,
että ei rannikko Alanyasta Lyykian niemimaalle ole purjehtijaa houkuttelevaa, vaikka
onkin jatkuvaa auringon palvojien suosimaa uimarantaa, Turkin rivieraa. Tätä
tutuksi tullutta tietä ajettiin ensimmäiset 120 kilometriä ohittaen Antalyan
miljoonakaupunki tavanmukaisessa ruuhkassa turkkilaisten autoilijoiden
uskomattomia ohituksia siunaillen. Vuorille nouseva tie oli uuden karhea, hyväkuntoinen.
Aluksi mutkittelimme syvän vihreiden pinjametsien keskellä, ympärillä
piknikpuistoja ja luonnonsuojelualueita. Kylteissä varoteltiin kauriista.
Myöhemmin maasto muuttui karummaksi. Välillä nousimme puurajan yläpuolelle. Alapuolella
siinteli avaria laaksoja; syksyn väreinä ruskeaa ja keltaista. Punaista
harvemmin. Ihmisiä näkyy vähän joko korjaamassa satoaan tai muokkaamassa
peltojaan. Jokunen yksinäinen aasi nuokkuu tien varressa. Pylväshaavat alempana
kylissä olivat pudottaneet enimmäkseen lehtensä.
|
Ylätasankojen syksyisiä ruskeita sävyjä |
Fethiye (Telmessus).
Vuorten välissä edeten, ympärillä yli kahden kilometrin huippuja, tulimme 200
kilometriä ajettuamme avaraan merelle johtavaan laaksoon. Olemme Fethiyen
60.000 asukkaan kaupungissa, joka on rakennettu muinaisen Lyykian kaupungin,
Telmessuksen raunioille. Navigaattoriin olin merkinnyt vain hotellin
koordinaatit. Jälleen se oli hyvä ratkaisu; opasti suoraan Alesta-hotellin oven
eteen. Vastaanoton tiskillä oli iso kyltti ”Booking.com 9.1 pistettä”. Tämä ja
hotellin kuvasarja meitäkin koukutti, eikä turhaan. Olimme perillä kolmen
maissa iltapäivällä. Koko edessämme oleva satama kylpi huikaisevassa valossa.
Alestan omat Gulet-veneet olivat suoraan parvekkeemme edessä, alapuolella.
|
Alesta-hotellin Gulet veneitä parvekkemme alapuolella |
|
Alesta Yacht on pieni boutique hotelli. |
Gulet ovat turkkilainen erikoisuus. Ne ovat suuria käsin
veistettyjä puuveneitä, tilavia ja ulkonäöltään veneilyyn houkuttelevia.
Seuraavana päivänä teimme
päiväpurjehduksiin suunnitellulla Gulet:lla risteilyn uintitaukoineen ja
grilliaterioineen Fethiyen lahden kaakkoisreunalle. Sää suosi ja saimme hieman
käsitystä alueesta. Kaikki ankkuripaikat olivat melko jyrkkäseinäisten
kallioiden ympäröimiä, joten maihin ei ollut menemistä. Peräköysikin oli
sidottava kiven lohkareeseen puiden puuttuessa. Yhdessä saaressa juoksenteli
villikaneja.
|
Veneretkellä |
Ensimmäinen matkapäivä päättyi Alestan
kattoterassilla tasokkaaseen illalliseen palvelun ollessa erinomaista. Olimme
lähes ainoat vieraat. Hovimestarilla, nuorella miehellä, jolla käsi oli
lastassa törmättyään autoon moottoripöydällä, oli aikaa lörpötellä kanssamme.
Kielivalikoimaan olisi kuulunut englannin ja turkin lisäksi, saksa, arabia ja
venäjä. Tulopäivän näkymät saivat ihastumaan paikkaan. Olimme jo valmiita
harkitsemaan muuttoa tänne purjehdusvesien tuntumaan. Illallisen lasku oli
hotellin taso huomioiden kohtuullinen. Alesta Yacht - hotelli on pienehkö.
Ahdas tontti kallioiden ja meren välissä on asettanut omat rajoituksensa.
Kaikki on valkoista, pelkistettyä, hyvällä maulla toteutettua edustaen modernia
Turkkia.
|
Näkymä hotellin kattoterassilta |
|
Puistotaidetta |
Vieressä uinui
Ece Sarayn suuri marina, jossa kellui
satoja veneitä laiturissa. ”Venenäyttely” selittyy sesongin loppumisella. Suurinta
osaa ei kaikesta päätellen nosteta lainkaan vedestä. Pohja pitäisi saada
kuitenkin puhdistettua. Ehkä tätä tehdään pikkuhiljaa talven aikana ja
lasketaan vene heti takaisin veteen. Rannalla ei ainakaan marinan kohdalla
näkynyt nostoon sopivaa aluetta. Voi vain kuvitella millainen tungos parhaissa
poukamissa on kesäaikaan tämän armadan lähtiessä jälleen liikkeelle. Eikä tämä
ole ainoa talvehtivien veneiden marina Välimerellä. Kävelin yhtenä aamuna L:n
muotoista ulointa laituria. Matkaa kertyi edestakaisin lähes kilometri. Suuria
kalliita veneitä oli paljon. Aamulla kastetta oli runsaasti kansilla, joita
harvat veneissään vielä asuvat kuivailivat. Lämpötila laski öisin alle 10
asteen. Alanyassa edelleen yön alimmat lukemat ovat 15 - 16 astetta. Ero
selittää kosteuden. Purjehtijoiden paratiisi on sitä parhaimmillaan kesällä ja
vielä syyskuussa, ei myöhään syksyllä. Yhden Gulet - veneen kannella tarjoili
miehistö aamiaista melko iäkkäältä vaikuttavalle seurueelle. Kaikilla oli
toppatakit päällä. Koko tämä iso venesatama on lahden pohjukassa, jossa on
tilaa jäädä myös ankkuriin välttäen laiturimaksut. Näinhän pitkän matkan purjehtijat
tekevätkin. Kauas on kuljettu Göran
Schildtin ajoista, jolloin palvelut puuttuivat, mutta omaa rauhaa oli senkin
edestä. Saatoit liikkua täällä yksinäisenä löytöretkeilijänä.
|
Aamukävelyllä laiturilla tuli taskurapuja vastaan. |
Ankkurissa asuivat talven täällä
myös Koskenkylät suuressa moottoriveneessään. Välillä hurautettiin jollalla
rantaan asioimaan kaupungissa. Purjehtijapiireissä ihmeteltiin Koskenkylän
ratkaisua. Miksi suuren Swan veneen itsekin omistanut rakentaa itselleen
moottoriveneen? Onhan se ihan eri maailma. Koskenkylällä oli idoli, joka halusi
tulla satamaan kuivana aamutakissa ja tohveleissa, eikä märkänä ja väsyneenä.
Kirjasta kyllä selviää, että ongelmia tuli vastaan näinkin. Talvi 1998 - 1999
oli Fethiyen lahdella hyvin sateinen ja kylmä, eikä veneessä asuminen ollut
kovin miellyttävää. Suomalaisten hyvin tuntema Rhodos on aivan Fethiyen lahden
vieressä. Siellä Koskenkylätkin pistäytyivät välillä sallitun kolmen kuukauden
yhtäjaksoisen oleskelun Turkissa täyttyessä.
Parin sadan metrin päässä
hotellista on osittain esiin kaivettu amfiteatteri, joka oli varsin vaatimaton
verrattuna aikaisemmin näkemiimme. Vanhassa kaupungissa on myös muutama
kalliohauta. Opaskirjamme mukaan Fethiye tuhoutui pahoin maanjäristyksissä
vuosina 1856 ja 1957. Todennäköisesti vahingot ovat olleet suurimpia
yläpuolellamme olevassa jyrkkärinteisessä vanhassa kaupungissa tuhoten muuan
muassa Apollon temppelin. Korkeita rakennuksia ei kaupungissa ole. Turkin
länsirannikkoa pitkin kulkee yksi laattojen sauma. Näitä vyöhykkeitä eli korkean
riskin alueita on Turkin alueella kolme. Yksi saumakohta kulkee Istanbulin
läpi. Vuoden 1999 katastrofissa siellä kuoli 10.000 tuhatta ihmistä. Olemme nyt
omistaneet loma-asuntomme viisi vuotta. Tänä aikana pahin järistys on ollut
Turkin itäisellä kurdialueella 2011, jossa kuoli pari sataa ja vammautui 1000
ihmistä. Fethiyen viereisellä Ölu Denizin alueella järisi 2012 kesäkuussa. Vammoja
tuli lähinnä paniikissa parvekkeilta hyppineille. Pieniä tärähdyksiä voi tuntua
myös Alanyassa. Nuorena opiskelijana koin tällaisen Kreetalla. Muistan ukkosen jyrinää muistuttavan äänen ja
kattokruunun heilumisen. Päätimme kurssitoverini kanssa pysyä sängyssä, oli yö.
Aamulla paikkakuntalaiset kertoivat menneensä kadulle. Alanyassa emme
toistaiseksi ole järistyksiä kokeneet. Kaupunkimme on laatan päällä, eikä kuulu
korkean riskin alueisiin. Vuorten ylityksen aikana näimme useissa kohdissa
tummaa laavapurkausten värittämää seinämää kertoen maankuoressa tapahtuneista
muinaisista repeämistä.
|
Fethiyen amfiteatteri |
Yhtenä iltana ruokailimme
kalatorilla. Haju ei ollut erityisen houkutteleva. Suuri ympyränmuotoinen alue
oli täynnä myyntitiskejä: kalamariksia, erilaisia rapuja ja tietysti kaiken
kokoisia ja näköisiä kaloja. Aktiivinen myyjä kiikutti pian edessään
mielikalaamme noin kilon painoista meriahventa (levrek). Hän poimi meidät
asiakkaakseen kovaäänisesti usean metrin päästä eli rauhallinen lähestyminen ja
tuotteen tarkastelu ei onnistunut. Kyseessä oli ”kaya market” eli kala on
merestä pyydystettyä, maukkaampaa ja kookkaampaa kuin kasvatettu meriahven,
jota Alanyan ravintoloissa useimmiten tarjotaan. Kauppias valitsi (lue:
sisäänheitto) meille jo ravintolankin valmiiksi eli huusi paikalle kumppaninsa.
Näinhän tämä täällä pelaa, verkostoidutaan, huolehditaan, että kaverikin saa
elantonsa. Meille jäi vain maksajan rooli. Vartin päästä edessämme olivat
grillatut fileet. Täällä file tarkoittaa kalaa, joka on sahattu keskeltä kahtia
päätä myöten. Selkäruoto on poistettu grillaamisen jälkeen tai sitten ei. Helppohan
se on kypsästä kalasta nostaa. Kun kokonainen kala grillataan hiilillä, pysyy
se varmaan tällä järjestelyllä paremmin koossa ja kahteen osaan leikattuna
kypsyy nopeammin. Otimme lisäksi pari kalamarista, jotka hyvin grillattuina
olivat riittävän pehmeitä ja maukkaita. Kalat ja muutkin meren elävät,
erityisesti jättikatkaravut, ovat täällä kalleinta ruokaa. Lohi on norjalaista.
Syön mielelläni grillattua mustekalaa, jota ei Suomessa saa ainakaan tuoreena.
Jos sitä ei kunnolla raakakypsytä, se jää sitkeäksi. Täällä hiiligrillillä
paistettuihin, hyvin maustettuihin lonkeroihin harvoin pettyy. Alestan
kattoravintolassa tuli tämäkin testattua. Lautasella oli neljä lähes
kymmensenttistä lonkeroa. Alestan aamiaisella ei ollut lainkaan
lihaleikkeleitä; sen sijaan paljon erilaisia valkoisia juustoja, vihanneksia,
hedelmiä, pähkinöitä, hilloja ja jogurtteja.
Göcek. Tämä purjehduskeskus sijaitsee 30 kilometrin päässä Fethiyen
lahden pohjoisnurkassa. Vuorten yli ajoimme vastavalmistunutta, Dalamanin
lentokentälle vievää tietä
. Pienen
kaupungin tai pikemminkin kylän lahti näkyy houkuttelevana ajaessamme vuoren
rinnettä kohti merta. Täällä on kuusi pientä marinaa täynnä veneitä. Elämä
keskittyy kaupungin edessä olevan marinan ympärille. Muut ovat sivummalla. Mastot
pilkottavat pikkulahdelmia reunustavien kallioiden yli. Kartasta näen Fethiyen
lahden tämän osan olevan täynnä varmaankin toinen toistaan viehättävämpiä
pieniä saaria ankkurilahtineen. Osuimme megajahdeille varatun laiturin
kohdalle. Tämän kokoisille ei saaristostamme löytyisi laituritilaa. Täälläkin
on hiljaista. Myös pieniä kalastusveneitä näkyy kuten Alanyassa.
Kurditarjoilija kertoo hieman ääntään hiljentäen julkkiksista, joita hän on
nähnyt: Bill Clinton, prinssi Charles, Turkin johtavia poliitikkoja, venäläisiä
uusrikkaita, enempää en muista. Harmaa raha liikkuu ainakin Venäjän suunnalta.
Eihän näitä jahteja muuten pysty hankkimaan.
|
Yksi Göcekin purjehduskeskuksen puolesta tusinasta satamasta |
Keskustelu kääntyy odotetusti
kurdien asemaan. En nytkään saanut vastausta kysymykseen miksi kurdien mielestä
enemmistönä olevat turkkilaiset heitä vihaavat. Ehkä näin on kurdien mielissä
aina ollut, eikä kukaan enää muista miksi? Perinnettä täytyy kuitenkin jatkaa?
Mieleen tulee Logomossa näkemämme, taideteokseksi tarkoitettu ajatuksia
herättävä lyhytfilmi, jossa pieni muslimipoika puukottaa parhaan ei muslimi
kaverinsa ilman mitään syytä. Miksi? Poika ei osaa sanoa muuta syytä kuin että
näin on aina tehty. Jos suhtautumista kurdeihin kysyy turkkilaiselta: ei ole
mitään vihaa kurdeja kohtaan. Heidän asiansa ovat hyvin. Kurdeilla tuntuu
olevan sellainen käsitys, että he ovat turkkilaisia voimakkaampia ja vielä
joskus nousevat valtaan.
Maksamme tuoremehut ja poistumme
vähin äänin. Tarjoilijakin on viimeisiä päiviä täällä. Hän siirtyy Istanbuliin
talven ajaksi toiseen ravintolaan töihin. Siellä asuu myös hänen perheensä. Hotelleja
osuu silmiimme täällä vähän. Vieraat asuvat veneissään. Ajamme vielä Dalamaniin
toiset 30 kilometriä, mutta aikamme siellä harhailtuamme toteamme kaupungin
olevan varsin mielenkiinnoton. Lentokenttä siellä kuitenkin on. Kävimme
portilla. Mainoksen mukaan tarjolla on seitsemän päivittäistä lentoa
Istanbulista.
Ölü Deniz. Turkkia esittelevissä postereissa on usein kuva täältä;
hiekkarannasta ja kauniista laguunista otettuja ilmakuvia. Yritin netistä
kaapata tällaisen kuvan, mutta ovat suojattuja. Paikan tekivät tunnetuksi englantilaiset
turistit jo 70-luvulla. Fethiyestä sinne on matkaa vain 15 kilometriä vuorten
yli. Rannan yläpuolella on mereen viettävä laakso, joka on yläosastaan täynnä tyypillistä
lomakeskusten tarjontaa: paljon ravintoloita ja uinuvia pikaruokapaikkoja. Alempana
rinteillä on huviloita, joiden hinnat kiinteistövälittäjät ilmoittavat usein
englannin puntina. Myös suuria lomahotelleja on sijoiteltu vuoren rinteille.
Maasto ei oikein houkuttele kävelylenkeille – pelkkää kiipeämistä. Miltä
tuntuisi asua vuoren jyrkänteellä, jossa maa on repeillyt viimeksi pari vuotta
sitten? Täällähän maanjäristys aiheutti tuhoa tosin ilmeisesti lähinnä
vuoriston kylissä. Laguuniin vievä tie ja puistoalue olivat hyvin hoidettuja ja
kävelytiet laguunille houkuttelevia. Täälläkään ei nyt uimareita näy. Sesonki
on totaalisesti ohi. Vesi on kirkasta. Näkymät kauniita.
Rantakadulla havahdumme
omituiseen takaa kuuluvaan suhinaan. Muutaman metrin päähän laskeutuu
riippuliitäjä. Katsomme ylös. Niitähän on tulossa useita. Laakson yläpuolella
on vuorenhuippu, jolta huimapäiden liito alkaa. Kesäaikaan pienen venematkan
päässä on perhoslaakso. Ölü Deniz
(kuollut vesi) on myös Turkin ensimmäinen pitkän, Antalyaan saakka (500 km)
ulottuvan, vaellusreitin lähtöpiste. Edessä on haastavaa vuorten yli kiipeämistä.
Maisemat ovat varmaan palkitsevia ja pienet turkkilaiskylät vieraanvaraisia
tarjoten ruokaa ja yösijan.
|
Laguunille johtaa hyvin kaunis puistotie |
|
Suojainen laguuni on kuvatuin kohde. Mainoksissa ilmakuvina. |
|
Riippuliitäjien paratiisi |
Linkissä on lisää kuvia.
Kayaköy (Karmylassos sittemmin Levissi). Kappadokiassa näimme jo yhden
hylätyn kreikkalaisen kaupungin. 1923 kreikkalaisia siirrettiin Turkista
Kreikkaan ja vastaavasti turkkilaisia Kreikasta tänne. Myös tämä kaupunki, josta
on jäljellä satoja katottomia taloja ja ortodoksikirkko kuuluu näihin kerta
heitolla hylätyiksi jääneisiin kyliin. Se on luokiteltu UNESCON maailman
perintökohteeksi. Kiipeily näillä kujilla vaikutti meihin molempiin tavalla,
jota en oikein pysty kuvailemaan. Maailman rauhan symboliksihan se on
omistettu. Jotenkin hiljaiset kujat ja kivet tätä viestiä välittivätkin. Tuntuu aavemaiselta kävellä kokonaisen, aikanaan ilmeisen vilkkaan, mutta nyt
täysin kuolleen kaupungin kujilla, jossa vain tuuli puhaltelee nurkissa. Syksyn
kuivat lahdet rapisevat kaduilla. Miksi turkkilaiset eivät ole ottaneet tätä
käyttöön? Ilmeisesti tiivis, heille vieras, asumisen ja elämisen kulttuuri
kirkkoineen on ollut muslimille mahdoton sulateltava. Kirkon muuttaminen
moskeijaksi ei olisi riittänyt. Turkkilaiset ovat asettuneet hylätyn alueen
alapuolella olevaan laaksoon, jossa viljelevät maatilkkujaan. Saimme käteemme
käsin piirretyn luonnoksen alueesta, mutta sen kummempia esitteitä ei kukaan
kaupungista ole vaivautunut tekemään. Ainakin kirkon alueella jotain kaivauksia
tehdään ja sinne ei ollut pääsyä. Kayaköy on Fethiyen ja Ölü Denizin välissä.
Alueella johtavaa jyrkästi vuorelle nousevaa tietä ei ollut helppo löytää. Meidän
lisäksemme siellä kierteli vain yksi ruotsalainen nuoripari.
|
Kreikkalaisten hylkäämä kaupunki |
Termessos. Vuoristossa Kaṣ:n suuntaan on useita antiikin kaupunkeja
kuten
Patara, Pinara ja Kalkan, mutta päätimme palata samaa tietä jota tulimme.
Poikkesimme kuitenkin antiikin Termessoksessa, joka on vain 35 km:n päässä
Antalyasta. Päätieltä nousua kapeaa vuoristotietä oli yhdeksän kilometriä.
Auton parkkipaikalta oli vielä 11/2km louhikkoista kiipeämistä. Irma jäi
suosiolla odottelemaan. Parkkipaikan tuntumassakin oli vanha nekropolis ja muuta
nähtävää. Ylhäällä kapean laakson yläosassa antiikin kaupungissa ei seiniä
ollut enää kovin paljon pystyssä; lähinnä erilaisia kivikasoja. Kylteissä
kuitenkin osoitettiin Rooman keisari Hadrianuksen ja kreikkalaisten jumalan Zeuksen
temppelien paikat sekä torin, gymnasiumin ja teatterin sijainti. Sekä
kreikkalaisilla että roomalaisilla oli myös Odeon, jossa laulu-, lausunta- ja
musiikkiesitykset pidettiin. Kaupungin sijainnin valinnassa sen helppo
puolustaminen oli päätavoite. Aleksanteri Suurikin päätti sivuttaa kaupungin
yrittämättäkään sen valloitusta. Sijainti oli strateginen Aegean merelle
suuntautuvan veneliikenteen kannalta. Näköala alas kansallispuistoon on ehkä
ponnistelujen arvoinen. Alanyan lähellä Sydra muistuttaa tätä kaupunkia. Sinne
voi ajaa hyvin lähelle autolla joskin tie on huonokuntoinen. Mitä menettää jos
ei viitsi helteessä kiivetä hankalaa reittiä? Eihän sitä tiedä ennen kuin käy
itse paikan päällä. Alueen luonnonpuistoissa liikkuu opaskirjan mukaan villivuohia,
kauriita ja ilmeisesti viimeiset Anatolian ilvekset.
|
Termessoksen vaatimattomia raunioita
|
Pohdintaa. Alanyan lomakodin parvekkeelle ehdimme parahiksi
nauttimaan ankkurimaljojen asemasta rakit laskevalle auringolle. Taas vahvistui
käsityksemme siitä, että Turkki on todellinen löytöretkeilijän maa. Aina löytyy
uutta nähtävää. Ilmastokin on aivan erilainen eri osissa maata. Alanya on
syksyllä ja keväällä selvästi ilmastoltaan paras paikka. On lämpöä enemmän kuin
muualla, mutta kesät ovat liian kuumia. Vuoret ja meri ylläpitävät sopivia
vuorokausituulia. Yöllä ja aamulla puhaltaa kevyesti vuorilta ja puolen päivän
jälkeen merituuli lounaasta pitää ilman kuivana. Kosteudesta ja ilman
saasteista ei ole ongelmaa. Pyykit kuivuvat parvekkeella jopa yöllä. Syksyllä
ukkosmyrsky voi yllättää. Tässäkin paratiisissa on käärme. Se on oma mielemme.
Alkaa tulla jo ikävä sinne sateiseen ja kylmään Suomeen.
|
Raki coolers |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti