Alanyasta Schildt jatkoi purjehdustaan
itään. Rannikko on asumatonta ja täynnä nimettömiä antiikin rauniokaupunkeja,
joita talojen perustusten ja muurien sortumisen takia ei mereltä voinut
kunnolla huomata. Hänen Beaufortin merikorteistaan löytyi erityiskortti 22
meripeninkulman päässä Alanyasta paikasta, jonka nimeksi oli merkitty Silinti, Old Trajanapolis. Silinti on
yksi nykyisen Gazipaşan varhaisia
nimiä. Maihinnousu tapahtui pienen virran suun yläpuolelle.
Olimme lomakodissamme yötä ensimmäisen
kerran kaksi viikkoa keväällä 2009. Silloin aika meni täysin asumiseen
liittyvään varusteluun. Syksyllä tulimme uudelleen. Pekka halusi kovasti nähdä
ympäristöä. Hieman vastentahtoisesti vuokrasin auton ja uskaltauduin
turkkilaiseen liikenteeseen ensimmäisen kerran. Suuntasimme itään kohti
Anamuria. Pian meille selvisi, että emme ehdi palata ennen pimeän tuloa.
Käännyimme takaisin. Tiellä saattoi ajaa enimmäkseen vain 30 - 50 kilometrin
tuntinopeutta. Paluumatkalla poikkesimme Gazipaşassa meren suuntaan. Löysimme
hyvin viehättävän rannan, jota reunusti jyrkkäseinäinen punertava
kallioseinämä. Paikalla oli myös vaatimaton ravintolarakennus. Tästä tulikin
sittemmin vakituinen retkikohteemme, jonne oli lasten kanssa mukava mennä ja
kerätä rannalta kananmunan kokoisia sileäksi hioutuneita kiviä. Korkeassa
aallokossa veteen ei ollut menemistä. Alle kouluikäinen Onni jaksoi herkeämättä
tuijottaa maininkien uljasta vyöryä ja pikkukivien liikettä rannalla.
Näimme rannan toisella sivulla, jyrkän
kallion päällä, vaatimattomia linnoituksen raunioita ja muurin pätkiä rinteellä
sen alapuolella. Lähellä oli jäänteitä roomalaisesta vesijohdosta. Muita
merkkejä emme vanhasta asutuksesta havainneet. Toisaalta emme tienneet
etsiäkään. Lukiessani nyt Schildtin kuvausta hänen on täytynyt olla samassa
paikassa. Tarkistelin maastoa Googlen satelliittikartoista. Alueelta löytyy
kaksi jokea, mutta vain toinen sopii kuvaukseen. Hänen kartassaan oli tavallisen
termeistä ja teattereista koostuvan rannikkokaupungin rekvisiitan ohella
nelikulmio ja teksti Trajanusmausoleum.
Paikalta löytyi keskeltä antiikin toria neljä metriä korkea neliömäinen
rakennus, jota ilmeisesti kartan merkinnällä tarkoitettiin. Käärmeet kuitenkin
pelästyttivät tutkijat. Pimeydessä kiilsi silmäpari. Raapaistuaan tulitikun
jotain nähdäkseen käärme roikkui katosta. Toinen livisti saman tien oviaukosta.
Äkkiä ulos. Ilmeisesti keisari kuoli tällä alueella, jossain kurjassa luolassa,
mutta viimeinen leposija on kuitenkin Roomassa, Trajanopolis eli Silinti,
nykyinen Gazipaşa on ollut todennäköisesti pieni roomalaisten varuskuntapaikka.
Tämä »mausoleum« jäi arvoitukseksi.
Daphnella purjehtivien harmiksi ja
yllätykseksi kameleillaan ohi kulkevat alkoivat tehdä heille kysymyksiä.
Schildt näytti heille papereitaan, joissa heille oli myönnetty lupa vierailla Turkissa,
myös tällä alueella. Tämä ei tyydyttänyt paikkakuntalaisia. Tilanne kehittyi
uhkaavaksi ensimmäisen kerran matkan aikana. Pakeneminen oli ainoa vaihtoehto,
koska arvatenkin heidät olisi pidätetty kuulusteluja varten ja matkanteko olisi
tarpeettomasti hidastunut.
Turkki oli varmaankin tuohon aikaan osmanien
vallan luhistuttua ja 1. maailman sodan tapahtumien jälkeen aika suljettu ja
varuillaan oleva maa. Ehkä paikkakuntalaiset eivät osanneet edes lukea
purjehtijan näyttämiä papereita. Turkissa oleskelua rajoitetaan edelleen
kolmeen kuukauteen puolen vuoden jaksoissa. Muussa tapauksessa on anottava
oleskelulupaa. Tämäkin on helpotus, joka tuli voimaan vasta äskettäin.
Iltapäivällä purjehtijat näkivät
mereltä hyvin maalauksellisen kaupungin rauniot. Brittikapteeni Beaufortin kartan
mukaan tämä oli Antiochia ad Cragum. Rauniot
olivat muutamilla äkkijyrkillä kallioniemillä. Tuuliolosuhteet eivät
mahdollistaneet rantautumista. Muistan meidän poikenneen Anamuriin johtavalta
tieltä paikkaan, joka vastaa kuvausta. Myös autolla sinne oli hankala mennä.
Tie laskeutui erittäin jyrkästi rantaan. Vastaavasti maisema oli huikaisevan
kaunis. Ylhäällä olevaan linnoitukseen emme yrittäneet kiivetä. Automme jaksoi
vaivoin kiivetä pienimmällä vaihteella takaisin päätielle.
»Kahden seuraavan päivän aikana rannikko näytti autiolta,
eikä merelläkään tullut yhtään alusta vastaan. Sitten näkyviin tuli mahtava
niemi, Cap Anemur ja vähitellen bysanttilaisena aikana kukoistaneen Anemuriumin
kaupungin peninkulmaiset rauniot.«
Antiochia ad Cragum |
Alanyasta Anemuriumiin, tuulten kaupunkiin, on matkaa 120 kilometriä.
Tiesimme tien olevan vaivalloinen ajaa. Tänne perille saakka matkasimme vasta
huhtikuussa 2012. Sinänsä tie tarjoaa upeita maisemia sen polveillessa ylös ja
välillä alas merenpinnan tasoon. Meri näkyy vierellä melkein koko ajan.
Matkapäiväksemme sattui ilmeinen Föhntuuli, joka kuumana puhalsi valtavalla
voimalla rinteitä alas pyrkien nykimään autoakin kohti jyrkänteen reunaa.
Alhaalla meri oli pelkkää vaahtopäätä. Itse en ole Turkissa purjehtinut, mutta
muistan lukeneeni purjehtijoiden joutuneen vaikeuksiin tällaisen tuulen
alkaessa repiä ankkureita irti.
Lähes kolmen tunnin ajon jälkeen saimme
näkyviin Anamurin, joka on nykyisen
kaupungin nimi. Sen vieressä on tämä hylätty antiikin kaupunki, jonka
rakennuksia tosiaan riittää yli kilometrin matkalla mereen laskeutuvassa
laaksossa. Harmaiden rakennusten lomassa kukoistivat pienet unikot. Tilaa ja
rauhaa käyskennellä oli hyvin. Juuri muita ihmisiä ei ollut lipunmyyjää ja
joitakin alueesta huolehtivia työmiehiä lukuun ottamatta. Tuulisella säällä
ymmärsi hyvin miksi sen nimi oli tuulten kaupunki. Tuulen tai aallokon suojaa
ei ollut. Meressä näkyi muurin kappaleita, joten ilmeisesti jonkinlainen
aallonmurtaja siellä on ollut. Schildtin mukaan länsituulella niemi suojasi. Heille
sattuikin rauhallisen ankkuroinnin mahdollistamat olosuhteet.
Daphnen miehistölle, mutta myös minulle
oli yllätys miten hyvin osa antiikin kaupunkia oli säilynyt. Koko rinne oli
täynnä taloja tynnyriholvikattoineen, jotka osoittautuivat perhehaudoiksi.
Ilmeisesti tämän tyyppisiä rakennuksia ei muualla ole. Schildt näki näissä myös
hautarakennelman etuosassa, kappelissa seinämaalauksia, joita me emme
havainneet. Toisaalta emme näitä arvanneet etsiä.
Opasteiden mukaan nekropoliksen lisäksi
tässä laaksossa oli kylpylä, kirkko, amfiteatteri, erikseen musiikin
esittämiseen tarkoitettu teatteri ja lasten fyysiseen harjoittamiseen tähtäävä
koulu voimistelualueineen. Itse kaupunki oli ilmeisesti niemen kärjessä, mutta
oli yllättäen täysin hävinnyt. Kaupunki oli perustettu 100-luvulla. Vuonna 580
sitä vahingoitti maanjäristys. Kuusisataaluvulla asukkaat hylkäsivät sen
hankalana puolustaa. Tähän ajoittuu arabikansojen nousu jota profeetta Muhammadin
toiminta on osaltaan siivittänyt. Opaskirjani mukaan arabit olivat
valloittaneet Kyproksen ja olivat selvä uhka tälle vaikeasti puolustettavissa
olevalle Rooman provinssille. Tuohon ajankohtaan sattuvat sodat, jotka
yhdistivät Arabian niemimaan ja johtivat vähitellen arabien vallan ja
kulttuurin vahvistumiseen laajalla alueella. Siitä sai Anemurium osansa.
Muutenkin roomalaisten oli hankala hallita etäällä olevia provinssejaan.
Elämyksenä käyskentely kaikessa
rauhassa lintujen laulua kuunnellen, raunioiden välissä kasvavia unikoita ja
avaraa, kaunista maisemaa ihaillen oli mieleenpainuva. Yleensä vastaavissa
paikoissa on bussilasteittain turisteja meluamassa kameroineen. Nyt saattoi
päästää mielikuvituksensa lentoon ja kuvitella millaista täällä oli joskus asua
ja elää.
Schildt näki Anemuriumista idän
suunnassa mielikuvituksellisen linnasiluetin korkeine sakaramuurisine
torneineen. Me emme nähneet. Kaupunki oli rakennettu väliin, mutta tiesimme sen
siellä olevan. Kyseessä on ristiretkeläisten rakentama suoraan rantatyrskyistä
nouseva linna, turkiksi Mamuri Kalesi.
Ristiretkeläiset miehittivät sen ilmeisesti 1100- ja 1200-lukujen vaihteessa
ensimmäisten ristiretkien aikana. Paavin siunaamat sotaretket oli suunnattu
muslimeja vastaan Jerusalemiin saakka. Näistä useiden ristiretkien tukikohdista
näkee merkkejä täällä ja muuallakin Turkissa. Alanyan linnoitusta 1200-luvulla
parantaneen sulttaani Keykubatin sanotaan korjailleen tätäkin linnoitusta
ristiretkeläisten jäljiltä. Nyt linnan pihalla näytti olevan moskeijakin.
Nykyisin linnaa käytetään usein elokuvien kulissina, koska se on melko hyvin
säilynyt.
Linnassakaan ei juuri muita vierailijoita ollut.
Lounaspaikan löysimme kaupungin rannasta. Grillatut munakoiso-lampaanlihavartaat
maistuivat. Paluumatkalla Föhntuuli oli leppynyt,
mutta raskaiden, osin tien kunnostukseen käytettyjen ajoneuvojen liikenne
häiritsi. Ahtaissa mutkissa on jäätävä odottamaan jos vastassa on raskas
ajoneuvo. Se ei pysty pysyttelemään omalla kaistallaan. Liikennesääntöihinkin
on kirjattu heille etuajo-oikeus näissä kohtaamisissa.
Muistaakseni linnoituksen eteläkärjessä kulkupolkujen murskeen alla oli hienoja mosaiikkeja? Sattumalta huomasin, kun kenkä luisti.
VastaaPoistaAlkupäässä heinikossa nähtiin muutamia kyitä. Piti tömistellä jalkoja, jos polulta poikkesi.
Hieno löytö !
VastaaPoista