Ensimmäinen matka Lyykian niemimaalla jatkuu.
Seuraavana
aamuna saimme nauttia taas puutarhassa, kirpeässä aamun ilmassa, vain meille
tarjoillusta aamiaisesta, jota ryydittivät talon emännän juustot ja itse tehdyt
hillot sekä tietenkin hetki sitten puusta poimituista hedelmistä puristettu
mehu. Olimme opaskirjan perusteella päättäneet tutustua taas yhteen antiikin kaupunkiin
Phaselikseen. Alun perin ajattelimme mennä sinne vasta paluumatkalla, koska se
sijaitsee reittimme varrella. Onneksi muutimme suunnitelmaa. Siellä oli
mielekästä olla kaikessa rauhassa. Sitä paitsi lähtöaamuna talon rouva halusi
kyytiin, asioimaan Antalyassa eli emme olisi voineet viipyä tuntikausia matkan
varrella.
Päästyämme kylästä D400 tielle huomasin
toisen eturenkaan olevan lähes tyhjä. Onneksi matkan varrelta löytyi huoltoasema.
Ei hätää. Ilmaa renkaaseen. Turkissa huoltoasemilla on vähintään kolme miestä
yhtä aikaa tarjoamassa apuaan. Pojat eivät osanneet käyttää uusia hienoja
laitteitaan. Touhuamisen seurauksena rengas tyhjeni kokonaan. Tähänkö matkamme
päättyisi? Onneksi pumppu saatiin toiminaan oikein päin.
Syklaameja |
Phaseliksen niemelle ajettaessa oli
portti ja lipunmyyjä vastassa melko etäällä kohteesta. Ajoimme mahtavien
pinjojen ja pitkien neulasten peittämää tietä pysäköintialueelle. Rinteillä
kasvoi pieniä vaaleanpunaisia syklaameja mattona. Paikalla oli jo pari bussia
ja lisää tuli. Täällä näytti olevan ryhmiä, joilla oli oma opas mukana. Ei
haitannut. Saatoimme kuljeskella omin päin kaikessa rauhassa. Kaupunki on hyvin
kauniilla paikalla meren ympäröimänä niemessä. Satamiakin on peräti kolme.
Astelimme pääkatua, jota Aleksanteri Suuri on kulkenut talvella vuonna 333 eKr.
Tätä kaupunkia hän ei valloittajana kuitenkaan hävittänyt. Syyksi mainitaan
kaupunkilaisten oveluus tai sanoisiko diplomaattiset taidot. Ottivat hänet
vastaan ystävällisesti ja vieläpä kruunasivat vierailijansa. Toisissa lähteissä
mainitaan hänen tulleen tervehtimään täällä asuvaa opettajaansa. Opettaja oli
tässä vaiheessa kuollut. Tämä opettaja oli Theodektes, jonka viisikymmentä
murhenäytelmää ovat unohtuneet ja hävinneet, kuten hänen muutkin teoksensa.
Schildt: »Noilta päiviltä on peräisin ainoa elävä lähikuva antiikin Faseliista
ja samalla elävimpiä lähikuvia Aleksanterista. Tämän kuvan antaa meille
Plutarkhos. Sattuma oli järjestänyt niin, että kun Aleksanteri oli ollut
oppilaana Aristoteleen koulussa, hänen opettajiensa joukossa oli ollut mies, joka
oli kotoisin Faseliista, nimittäin filosofi, runoilija ja puhuja Theodektes.
Theodektes oli hiljattain kuollut, ja hänelle oli pystytetty patsas hänen
syntymäkaupunkinsa torille. Eräänä yönä juhlan jälkeen Aleksanteri istui
ystävineen viinipikarien ääressä, ja puhe siirtyi filosofiin. Puoliksi
liikuttuneena ja puoliksi piloillaan kuningas päätti äkkiä, että hänen piti
kunnioittaa vanhan opettajansa muistoa. Hän keräsi muutamia seppeleitä ja
kukkia pitopöydältä ja johti seurueen öisten kujien kautta agoralle, missä hän
juhlallisesti seppelöi patsaan. Sen jälkeen hän suoritti hyvin merkillisen
tanssin patsaan jalustan ympärillä jonkun hänen ystävistään yrittäessä säestää
harpulla. Tällä tavalla hän kunnioitti kauniisti tuon filosofin muistoa, jonka
kanssa hän oli käynyt monia arvossa pitämiään keskusteluja.«
Pääkadulla Aleksanteri Suuren jalan jäljissä. |
Phaselin historiassa mainitaan
paikallisen paimenen myyneen niemen, jolla kaupunki nyt sijaitsee, Rhodoksella
asuville kreikkalaisille 700-luvulla eKr. Sijainti oli hyvä. Tarina muistuttaa
Manhattanin vastaavaa. Se ostettiin intiaaneilta pilkkahintaan. Phaseliksesta kauppaa
käytiin koko Välimeren alueella. Taitavat kauppiaat ja kaupunki vaurastuivat. Lyykian
kaupungit muodostivat jonkinlaisen yhteenliittymän sääntöineen, joista kaikki
hyötyivät – siis eräänlainen Euroopan Unioni pienemmällä alueella. Välillä
Phaselis joutui merirosvojen haltuun kuten näyttää käyneen monille muillekin
rannikon kaupungeille, muun muassa Alanyalle.
Pääosa raunioista on roomalaisten hallinnon
ajalta. Kaupunki hylättiin 800-luvulla.
Roomalaisten jäljiltä löytyy hyvin
säilynyt, pieni amfiteatteri, temppelien, hautojen ja asuinrakennusten
raunioita sekä korkea akvedukti. Jäljellä on myös sataman rakenteita. Paikan
henki on kuitenkin täällä parasta. Se on ainutlaatuinen. Mahtavien pinjojen
varjossa on miellyttävä kävellä. Pääkatu on avara. Sen varrella olevien
rakennusten raunioihin on vaivatonta tutustua sen verran kuin mielenkiintoa
riittää.
Amfiteatteri, erityisesti katsomo on täälläkin parhaiten säilynyt. |
Schildt yritti ankkuroida
aallonmurtajan sisään, mutta vettä ei ollut riittävästi. Kirjailija intoutuu
pohtimaan tässä ympäristössä ihmiskunnan pyrkimyksiä laajemminkin. Hän alkaa
vertailla paikkaa Rooman Pantheoniin ja Istanbulin Hagia Sofiaan. Sattumalta mekin
olimme vierailleet molemmissa äskettäin; edellisessä useita kertoja. Näissä todellakin
herkistyy aistimaan ja pohtimaan perimmäisiä kysymyksiä. Schildt: »On vaikea kuvata elämystä, joka sinänsä
mielenkiintoisista ulkonaisista puitteista huolimatta on ennen kaikkea sisäinen
kokemus – varsinkin kun se, niin kuin tässä tapauksessa, on sellainen, jonka
haluaa säilyttää syvimmällä sisässään kaikkein suojatuimpana muistona, siinä
lokerossa, johon kerätään todisteet siitä, että elämä on rikasta ja elämisen
arvoista.« Purjehtijan palautti maan pinnalle raunioiden keskeltä kuuluva sakaalien
ulvonta yöllä.
|
Seuraavana aamuna oli aika palata
lomakotiimme monta kokemusta rikkaampana. Aamiaisen jälkeen mukaamme pakattiin
vielä iso laatikollinen hedelmiä, joita riitti aamiaismehuksi puristettuna pari
seuraavaa viikkoa.
Aloitin näiden matkablogien kirjoittamisen huhtikuussa. Yli 50:stä jutusta tämä on ylivoimaisesti suosituin.
VastaaPoista