M
|
ehmed II valloitti Konstantinopolin 1453. Tätä juhlitaan
vuosittain Istanbulissa toukokuun 29. simuloiden taistelun tykkien kumua ja
tulipaloja. Symbolinen laiva vedetään Beyoğlun kukkuloiden yli. Valloitukseen
päättyi Itä-Rooman eli Bysantin 1000-vuotinen kulttuuri kertaheitolla; alkoi
Ottomaanien yli 300 vuotta kestänyt valtakausi, joka päättyi 1923 Turkin tasavallan
perustamiseen. Eurooppa alkoi vahvistua 1700- ja 1800-luvuilla tieteen ja teknologian
kehittymisen myötä. Turkkilaiset jäivät muslimisääntöjensä vangiksi, mm.
kirjojen painaminen oli 200 vuotta kielletty. Hallinto oli heikko, hajanainen
ja korruptoinut; sulttaanit suosivat sukulaisiaan.
Konstantinopolin valtausta kuvaava piirros 1400-luvulta |
Istanbulia ympäröi vielä Konstantinopolin suojaksi
rakennettu muuri, johon on tehty aukkoja autoteiden ja idän pikajunan takia.
Paikoin muuri on tietysti sortunutkin. Onpa sen purkamistakin ehdotettu, koska
ei ole turkkilaisten rakentama. Jäljellä on myös Bosporin kapeimpaan kohtaan
Mehmed II:n rakentaman linnoituksen muureja. Se valmistui tukemaan valloituspyrkimyksiä,
vaikka rakentaja ei tätä tietenkään myöntänyt. Yllätyksenä valloitus ei tullut.
Mika Waltari kuvaa hyvin tulevan kohtalonsa muurien sisällä aavistavien
tunnelmia kirjassaan ´Nuori Johannes Angelos´. Muureja olisi pitänyt vahvistaa,
mutta rahaa rakentamiseen keisarilla ei ollut. Ortodoksien ja katolisten
kiistat, jotka kulminoituivat uskontunnustuksen sinänsä pieneltä
yksityiskohdalta vaikuttavaan kiistaan (filioque-kiista). Katolinen kirkko
lisäsi tuon sanan uskontunnustukseen tarkoittamaan Pyhän Hengen lähtevän ei
vain Isästä vaan myös Pojasta. Kiistat, joista tämä lienee ollut keskeisin,
vaikuttivat siihen, että paavikin pysytteli taustalla. Rahaa ja myöhemmin
apujoukkoja ei tullut.
Valloitusta Waltari kuvaa ´Johannes Angeloksessa´, jonka
hän on kirjoittanut ensin ja 30 vuotta myöhemmin kirjoitettu ´Nuori Johannes Angelos´
, kuvaa edeltäviä vaiheita ortodoksien ja katolisten kiistoineen. Se on
löytynyt vasta Waltarin jäämistöstä ja julkaistu postuumisti 1981. Vaikka
molemmat Angelokset ovat fiktiota, on historiaan ja teologiaan hyvin perehtynyt
kirjailijamme myös hyvä dokumentaristi. ´Sinuhen´ Waltari työsti käymättä
koskaan Egyptissä. Istanbulissa hän vieraili ainakin pari kertaa. Luin ennen
huhtikuun matkaamme antikvariaatista löytämäni Waltarin 1947 matkasta kertovan
´Lähdin Istanbuliin´. Myös diplomaatin
rouva Mielikki Ivalo kirjoittaa muun muassa tuon ajan Istanbulista.
Katukauppiaita ei enää näy. Kaupunki on edelleen vilkas, monikulttuurinen,
kiehtova sekoitus eurooppalaisuutta ja itää.
Konstantinopolin valloituksen historiasta on äskettäin kirjoittanut 300
sivua Ali Erkmen, mutta kirja näyttää olevan vain turkiksi.
Bosporin molemmilla rannoilla oli salmen sulkeva linnoitus tukemassa kaupungin
valtausta 1453.
|
Huhtikuussa Bosporin risteilyllä näimme tuon linnoituksen
rauniot. Sitä ei mainittu lainkaan risteilyn opasteessa. Matkaoppaani
kartassa luki ´European Fortress´. Olen muista lähteistä ymmärtänyt, että
turkkilaisia tutkijoita ei kiinnosta Bysantin historia, koska se ei ole Turkin
historiaa. Turkki on kuitenkin tulvillaan tuon ajan historian jäänteitä, joista
tunnetuimpia esitellään turisteille, mutta monet kohteet ovat omissa oloissaan.
Kuvaavaa on Antalyan lähellä olevan Pergen roomalaisajan kaupungin kaivausten
aloittaminen vasta 80- ja 90-luvulla. Amfiteatterin paikalta löytyi toinen
toistaan upeampia, hyvin säilyneitä patsaita, joita voi ihailla Antalyan
arkeologisessa museossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti