|
Harbour in old city |
|
Street view in old city |
Ensimmäisellä Lyykian matkalla jätimme Ciralista kyytiin tulleen emäntämme Antalyaan hoitamaan asioitaan. Provinssin pääkaupungissa, Antalyassa olemme käyneet
sittemmin useita kertoja. Kahden miljoonan asukkaan turkkilaisesta
suurkaupungista on enää jäljellä hyvin vähän siitä mitä Ibn Batutan 1300-luvun
matkakuvauksessa »eräästä maailman
kauneimmista kaupungeista« kerrotaan. »Eri
kaupunginosia erottavat muurit. Siellä on kansan kaupunki, kuninkaan ja hovin
korttelit sekä kolme erillistä kaupunginosaa, yksi juutalaisille, yksi
kreikkalaisille ja yksi latinalaisille kauppiaille – ja nämä viimeksi mainitut
kaupunginosat oli varustettu porteilla, jotka suljettiin ulkopuolelta yöksi
sekä ennen perjantain rukoustuntia.« Erityisesti vanhan sataman ympäristön
kauneus on jäljellä. Sen vieressä kukkulalla kohoava vanhakaupunki on ehdoton
suosikkimme. Sen kujilla on mukava käyskennellä. Yhtä hyvin voisi olla jossain
Italian pikkukaupungeista harmaine kivitaloineen ja hyvin kapeine kujineen,
pikkukauppoineen ja houkuttelevine ravintoloineen. Olemme löytäneet sieltä
kauniisti saneeratun pienen Tuvana –
hotellin, jossa varsinkin marraskuussa turistien tulvan hellitettyä on mukava
yöpyä 50 euron hinnalla.
Syksyllä 2012 huomasin ensimmäisen kerran vanhan kaupungin
kupeessa patsaan, jonka paikkaa ei kovin paljon arvostettu päätellen siitä,
että aivan vieressä on muun muassa McDonalds värimainoksineen. Patsas kuuluu
Antalyan vuonna 159 eKr perustaneelle Attalus
II:lle, Pergamonin kuninkaalle. Pergamentti on heidän keksintönsä. Kun
Aleksandria säilytti oikeutensa papyrukseen, eikä sallinut sen käyttöä muille,
kilpailevan kirjaston perustanut Pergamon tarvitsi oman tuotteen, johon
kirjoittaa.
|
Attalus II:n patsas on kollaasissa ylhäällä toinen vasemmalta. |
Toisella Lyykian matkalla ymmärsimme Pekan ehdotuksesta
pistäytyä arkeologisessa museossa, jossa oli yllättävän paljon mielenkiintoista
nähtävää. Hieman Antalyasta itään, Alanyaan johtavan tien varrelle jää Pergen antiikinaikainen kaupunki. Pergessä
emme alkuun pysähtyneet, vaikka paikka on aivan päätien vieressä.
Aina on olevinaan kiire lomakotiimme ennen auringon laskua. Ehkä todellinen syy
on se, että kuvien perusteella paikan päällä ei
ole kovin paljon katsottavaa ja liikennettä näyttää olevan ruuhkaksi saakka.
Antalyan arkeologisessa museossa nähtävää on sitäkin enemmän. Pergen teatteriin
kuuluneita toinen toistaan näyttävämpiä patsaita varten siellä on kokonainen
oma osasto. Vasta huhtikuussa 2014 kävin Pergessä. Muuan muassa lähes kilometrin mittainen pääkatu on hyvin säilyneine pylväsriveineen näkemisen arvoinen. Kaivaukset jatkuvat.
Pekka on opiskeluaikanaan käynyt
antiikin arkkitehtuurin kurssin ja oli taustatietoineen oivallinen opas niin
täällä kuin koko toisen Lyykian matkamme aikana. Kurssin perusteellisuudesta
sain näytteen pojan lähettämien luentomuistiinpanojen perusteella. Museossa
kauniisti näytteille asetetut patsaat ovat alun perin olleet värikkäitä. Värit
ovat ajan saatossa rapisseet täysin pois paljastaen vaalean marmoripinnan.
Erikoista on se seikka, että osa patsaista on löydetty vasta 1980- ja
1990-luvuilla. Muistan erityisesti sarkofagin päällä makaavan Ariadnen, kreetalaiseen Minotaurus
taruun liittyvän kuningas Minoksen tyttären patsaan, joka oli löytynyt
läheiseltä pellolta. Ilmeisesti se oli varastettu, mutta varkaat kyllästyivät
raahaamaan raskasta esinettä. Se oli tarttunut maanviljelijän auraan ja näin
havaittu.
Teatterin kaivauksissa löytyneet
patsaat, joita käsittääkseni suurin osa esillä olevista Pergen patsaista edustivat,
olivat roomalaisten ajalta, mutta saaneet olla rauhassa kaikki nämä vuosisadat.
Yksi selitys on varmaan se, että turkkilaisia, varsinkaan tavallisia ihmisiä,
ei erityisemmin ole kiinnostanut antiikin tai Bysantin asiat. Mutta sama
kiinnostuksen puute vaivaa myös tutkijoita. Olen yhdessä radio-ohjelmassa
kuullut tämän turkkilaisen tutkijan suusta. Oma historia on merkinnyt enemmän
ja sitä tutkivat ovat todennäköisesti saaneet rahoitustakin paremmin. Todennäköisesti
antiikin kaupunkien kivet ovat kuitenkin kelvanneet uudisrakentamiseen jos ne
sattuivat olemaan sopivan lähellä.
|
Veistoksia Antalyan arkeologisessa museossa |
Alaniaan liittyvässä tekstissä kerroin Schildtin vierailusta
Sidessä, turkkilaisen arkeologiryhmän luona. Sama ryhmä teki silloin kaivauksia
myös Pergessä. He olivat haltioissaan runsaista esinelöydöistä. Yleensä näin
näyttävät esineet kiikutetaan johonkin kansainvälisen luokan museoon kauas pois
sijoiltaan. Ihme, että ne ovat saaneet jäädä, meidän onneksemme näin lähelle
löytöpaikkaa. Toinen kummastuksen aihe oli se, että museossa niitä sai vapaasti
kuvata. Käytin tilaisuutta hyväkseni.
|
Antalyan vanhan kaupungin kujilla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti